G_Arnaudov„БЪЛГАРСКА ТОКАТА“
Един великолепен спектакъл на Мила Искренова по музика на двама от големите композитори на ХХ век – Димитър Ненов и Васил Казанджиев! Изключително прецизен в детайлите, изграден благодарение на невероятната техника и артистичен усет на танцьорите от трупата на Софийска опера и балет! Поздравления за целия творчески екип – Мила, на Цвета Богданова и на Марин Бодаков!!!
Изключително красив и вълнуващ (стяга ти гърлото от удоволствие!) спектакъл, който НЕ ТРЯБВА ДА БЪДЕ ПРОПУСКАН!

Георги Арнаудов – композитор


Мила Искренова събра в куфар родовата ни памет

logo novinar„Хореографката Мила Искренова срещна модерния балет с класическия на сцената на Софийска опера, а „Българска токата“ показа на публиката, че и у нас може да се прави авторско изкуство на световно ниво.

Черно-бели снимки на отдавна отишли си славни мъже от историята на България, комити, революционери и писатели се появяват като фон по време на спектакъла. Без претенция за налагане на родолюбиви идеи или пък за така модерното напоследък завръщане към корените „Българска токата“ кара зрителя да се замисли за предците си в един личен, интимен, семеен план.“
Цвета Герчева
в-к „Новинар“


 

 

kristinRazsolkova“ Забелязала съм, че вълнуващите произведения на изкуството са загадъчни и не те оставят да мислиш дали са добри и дали ти харесват, просто влизат в тебе. „БЪЛГАРСКА ТОКАТА“ вчера ме завладя по този начин. Музиката на Васил Казанджиев и Димитър Ненов е изумително красива, а хореографията на Mила Искренова притежава сложна музикалност и една „непосилна лекота“, която омагьосва, разплаква, усмихва и влиза дълбоко в сърцето. Тя е модерна с усещането, което човек има, потопен в споделен и изпълнен с ценности живот. Сценографията, костюмите и визуалният език на спектакъла са забележителни – отдавна не се бях чувствала толкова щастлива да гледам и слушам. Но отвъд всичко това ми остана усещането за пълнота, за нещо мое, вероятно за нещо „българско“ за което дори не се замислям, а сега го видях обичано, красиво, живо.“


Kristin Razsolkova – културолог


Милена Фучеджиева“ Прекрасно, елегантно, вдъхновяващо представление с трупата на Операта!!! Браво, Мила! И браво на великолепните млади танцьори! С музиката на тези двама големи български композитори си постигнала едно нежно, лирично чувство към българското в нас, което ни е много необходимо в момента. Спектакълът действа като глътка кристален въздух, успокоява и ни вдига над дните ни.
Благодаря за удоволствието!!!“

Mилена Фучеджиева – писател, киносценарист и блогър


 

 

NedqlkoSlavovЗа „Българската токата”

Този балет има всички шансове да стане знаков. Танцовият спектакъл на Софийската опера и балет „Българска токата” на Мила Искренова е попадение точно в десятката.

За мене този спектакъл е игра на няколко главни метафори. Ръката – куфарът – пътят – отлитането – изчезването – възраждането. Всички те са разиграни на фона на различни кадри от родовата ни памет( исторически места, събития и герои чрез много динамично и оригинално мултимедийно решение) чрез хореографни разработки на основните теми на историческите ни и духовни топоси: партиархалният праг на семейството – българският култ към красотата – идеалът за колективна и лична свобода – саможертвата.

Главният знак на спектакъла е Куфарът. Куфарът – този съвременен зловещ трафикант на българина към Неизвестното. Куфарът – кучето-водач на незрящия ни народ, пресичащ днес на червено през кръстовищата на света.
Какво олицетворяват тези така талантливи балетисти на сцената, целият тоя непрекъснато надграждан танц, тоя телесен вихър, раздухван все по кулминационно от блестящата хореография на Мила Искренова? Безспорно и красотата на българския дух, и гордостта на героичното българско битие , но най-вече и преди всичко– паническото емигриране на българския народ, подгонен от черните ветрове на едно унищожително за него време.

„Българска токата” е изпреварваща и безапелационна реплика на Мила Искренова, отправена през рамо към всичките традиционни нихилисти, които възникват мигом при всяка творческа проява на българщина и национален дух.

„– Да, този народ – моят, твоят, нашият народ! – има своя гений на себеизразяване, който не се нуждае от преводи и посредници – сякаш ни казва Мила Искренова, – нито от обяснения чрез речника за чужди думи, нито от подменяне, нито от вносни интелегентски чаркове за сглобяване и лустросване; този народ е самодостатъчен и прекрасен – такъв е оцелявал през вековете, това са паметта на гените му, такива ще са духовните конструкциите и на бъдещите му поколения.”
Дано, мила и така талантлива Мила!

logo Цитат от рецензията на Недялко Славов – български поет и драматург за „КУЛТУРА“ – Портал за култура, изкуство и общество

 


 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERAБЕЗКРАЕН РИТЪМ


…….
…Отвъд видимата част на айсберга.
Театърът, танцовият театър е синкретично изкуство. Но М.Искренова прекрачва неговите граници, за да стъпи на следващото ниво по спиралата. Спектакълът –  наред с музика, философия, психология – показва на практика чрез средствата на изкуството вечния ритъм на вселената (само теоретично разглеждан от математиците до този момент).

Умишлено ще избягам от термина „катарзис“. Предпочитам други две думи –

“ пречистване“

и

„прозрение“.

И симбиозата между двете.
А това състояние на духа не идва с крясъците на площадите, куршумите на революциите и кървавите юмруци в лицето. То е кротка сълза, пулсираща в извечния, безкраен ритъм на „Българска токата“. Ритъмът 1,2,4,8,7,5.

1,2,4,8,7,5
1,2,4,8,7,5
1,2,4,8,7,5
……………………….

…..

Нели Лишковска – писател

 


Критичен поглед: „Българска токата” увлича с изразните си средства

elenaAngelova


Постижение в сценографското решение на спектакъла беше платформата в дъното на сцената, по която изпълнителите танцуваха под наклон. За зрителя това решение предлага гледна точка, в която той може да изследва фигурите в изчистена и ясна перспектива. Мила Искренова гради най-въздействащите си хореографски картини под музиката на Васил Казанджиев и Димитър Ненов именно на тази платформа. Тя концентрира сценичното действие в пространство,  наклонено към зрителите, където въздействието от синхронното движение става много по-мащабно –  всеки един изпълнител се откроява, танцуващ ту  – слято , ту  – в контраст с общата, събрана енергия на ансамбъла.

Пред зрителя се разгръщат едновременно сила, мащаб и лекота. Танцьорите са в полет като че ли цели минути под изумително въздействащата музика на композитора. Тази виртуозна част (едновременно в музиката и в танца) е  ярка и запомняща се. Енергията ескалира при появата на Мъжа и Жената (героите на солистите в спектакъла). Те завършват мащабния физически полет в сценичното пространство.

Силният финал се поетизира от прожектирани черно-бели птици, излитащи като че ли от дъното на сцената. …

vupreki1Eлена Ангелова – новозавършил млад театровед – текст за страниците на ВЪПРЕКИ.com

[целия текст можете да прочетете тук]


MarinBodakov

“ Най-после бях на репетиция на „Българска токата“, спектакъл на Мила Искренова по музика на Димитър Ненов и Васил Казанджиев с танцьорите на Операта.
Често изпитвам неудобство или гузност нещо да е определяно преди всичко като българско. Но тук изпитах радостно вълнение. Защото, улисани в нелепостта на всекидневието, ние пропускаме онази висока България, която също продължава да ни е родина. Каквото и да става, нашите куфари са пълни с нейната пръст. Тя тиктака.
Да, има и висока България, която виждах да протича от музиката на Ненов и Казанджиев през челата на танцьорите, през драматичните им тела. „Българска токата“ е прочувствена, на места обезпокоителна и много, много красива работа. ( Благодарен съм на Мила, че ме покани за неин литературен консултант.)“

Марин Бодаков



Коментари на зрители от фейсбук страницата на събитието:


Nusha Nusha : Много елитно, стилно, естетически и композиционно издържано представление. С една дума „красиво“.  Надявам се да получи ценяща,уважаваща и заслужаваща такава прекрасна творба публика. Брилянтен балетен състав.

Mariana Hadzhiyski  : Да, този балет, ще стане знаков! Или, вече е!? Пожелавам!:-)

Boris G. Pankin : Честита Премиера, Мила! Прекрасно, изящно, върховно! Това е апогей в забележителната ти кариера! С обич и възхищение !!!

Лилия Крачева : Много силен спектакъл – просто не ми се искаше да свършва! Отдавна не бях гледала нещо толкова красиво и стойностно.

Maria Kazandjieva : Прекрасно беше – красиво, чисто, фино, извисяващо. И се усеща, че е правено с много любов! Браво!

Zvetana Bojurina :   Да, наистина беше и вълнуващо, и красиво, а и както каза Милена Фучеджиева,

елегантно! Brava, Мила и bravi tutti, anzi, BRAVISSIMI!!

Jay Boteff : Отново заобичах балета! Това се случи благодарение на Мила Искренова и убийствения й  шедьовър „БЪЛГАРСКА ТОКАТА“!






bnt reportageLOGOBNT

рекламен репортаж и интервю на БНТ с хореографа Мила Искренова






Bit-Logo-100x60

screenshot-www bitelevision com 2015-11-20 08-08-38
скица за хореографа на промените в декора > в кадър от рекламния репортаж на предаването „КУЛТУРНО“

Балетът „Българска токата“

събужда паметта на кръвта

рекламен репортажи интервю с Мила за  предаването „КУЛТУРНО“ на телевизия BIT






hristobotev  „Българска токата” на сцената на Софийската опера и балет

                                 интервю с Мила за предаването „Артефир“  по програма „Христо Ботев“ на БНР

Балетни етюди от спектакъла са представени на празничната церемония по връчването на годишните национални награди „ИКАР“- 2016г.   – Народен театър „Иван Вазов

Заснети фрагменти от спектакъла са включени в документалния филм на БНТ за Мила Искренова „Докосната“ – част от поредицата „Умно село“